2025-05-09
ElektromobilnośćPrawo i przepisyProjektowanie

Obowiązkowe stacje ładowania w budynkach niemieszkalnych

Od 1 stycznia 2025 duzi przedsiębiorcy mają obowiązek zainstalowania co najmniej 1 punktu ładowania w przypadku posiadania więcej jak 20 miejsc postojowych przy budynku, którego są właścicielem lub którym zarządzają. Obowiązki te nakłada na przedsiębiorców ustawa o elektromobilności. Poniższy artykuł omawia w szczegółach te wymogi oraz kiedy i jak je spełnić.

Spis treści

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw:

Art. 26. 1. W budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku, w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r., instaluje co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe:

1) znajdują się wewnątrz budynku lub

2) przylegają do budynku.

W przypadku budynków będących własnością małych i średnich przedsiębiorców, o których mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105), przepisów ust. 1 i 3 w zakresie budynków niemieszkalnych nie stosuje się.

Ile stacji i punktów ładowania powinno powstać przy budynkach niemieszkalnych?

Każdy budynek niemieszkalny, do którego jest przypisanych co najmniej 21 stanowisk postojowych, powinien przy tych stanowiskach mieć już wybudowany co najmniej jeden punkt ładowania, a do 20% spośród tych stanowisk postojowych powinny być poprowadzone kanały na kable i przewody elektryczne umożliwiające zainstalowanie punktów ładowania.

Co to jest budynek niemieszkalny?

Definicja budynku niemieszkalnego jest bardzo szeroka. Do takich budynków zaliczamy wszystkie centra, parki i galerie handlowe, sklepy – zarówno te wielkopowierzchniowe jaki mniejsze, kina, baseny, magazyny, przychodnie zdrowia, biurowce i wiele innych.

Czy trzeba budować stację ładowania przy prywatnym budynku?

Nie tylko publicznie dostępne budynki podlegają powyższemu obowiązkowi. Również te prywatne. Jeśli budynek będący prywatnym biurowcem, halą magazynową, czy halą produkcyjną jest “wyposażony” w co najmniej 21 stanowisk postojowych, to również te stanowiska powinny spełniać powyższe obowiązki.

Powyższego obowiązku nie mają podmioty, które są właścicielami lub zarządcami budynków niemieszkalnych, którzy należą do kategorii MŚP.

Kto to jest duży przedsiębiorca?

Taki, który nie jest małym ani średnim tzn. zatrudnia więcej jak 250 pracowników i roczny obrót przekracza 50 Mio EUR lub suma bilansowa przekracza 43 miliony EUR.

stacja ładowania AC mocowana na słupku EATON
Stacja ładowania na parkingu publicznym

Co to jest punkt ładowania?

Zgodnie z ustawą o elektromobilności:

punkt ładowania – urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego oraz miejsce, w którym wymienia się lub ładuje akumulator służący do napędu tego pojazdu

Stacje ładowania na zakładzie przemysłowym
Stacje ładowania na zakładzie przemysłowym

Co to jest stacja ładowania?

Zgodnie z ustawą o elektromobilności:

stacja ładowania:

  1. a)  urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub
  2. b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy

– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego;

Kary administracyjne za brak infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych przy budynku

Przepis nakładający powyższe obowiązki został wprowadzony do systemu prawnego w 2021 r. Na chwilę obecną brak jest sankcji w postaci np. kar administracyjnych za brak wywiązania się z tego obowiązku. Jednak nie można wykluczyć, jeśli np. zostanie stwierdzone, że przepis nie został wdrożony przez dużą część podmiotów, że sankcja zostanie wprowadzona. Wówczas należy się spodziewać, że czasu na implementację tych obowiązków będzie bardzo mało, o ile w ogóle będzie możliwe wybronienie się z już naruszonego obowiązku.

Zastanawiasz się nad montażem stacji ładowania?
Zleć nam audyt i montaż w Twojej instalacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *