Rynek elektromobilności w Chinach 2024 – co czwarte auto z napędem elektrycznym
Rok 2024 okazał się kolejnym udanym okresem dla producentów aut z napędem elektrycznym działających na chińskim rynku. Według raportu opublikowanego przez CleanTechnica, aż 25% wszystkich sprzedanych nowych samochodów w Chinach stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). To znaczący wzrost, który podkreśla dominację Chin w globalnej transformacji motoryzacyjnej.Należy zauważyć, że możliwości absorpcyjne lokalnego rynku powoli się kończą. Chcąc utrzymać takie zawrotne tempo rozwoju, producenci z Chin muszą myśleć o eksporcie swoich aut. Oczywistym kierunkiem są bogate rynki Ameryki Północnej i Europy, ale cła i protekcjonizm poważnie utrudniają i wydłużają ten proces.
Spis treści
Rekordowe wyniki sprzedaży
W całym 2024 roku w Chinach sprzedano około 25 milionów nowych samochodów, z czego 6,3 miliona to pojazdy BEV. Dodatkowo, jeśli uwzględnimy również pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV), to udział samochodów zelektryfikowanych (NEV) wyniósł niemal 40% całego rynku.
W samym grudniu 2024 roku odnotowano 1,38 miliona sprzedanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co stanowiło aż 53% wszystkich sprzedanych aut w tym miesiącu. Jest to dowód na to, że rynek EV w Chinach nabiera coraz większego rozpędu, a konsumenci w coraz większym stopniu odchodzą od tradycyjnych pojazdów spalinowych.
Kluczowe czynniki wzrostu
Chiński rynek EV rozwija się w imponującym tempie z kilku powodów:
- Wsparcie rządowe – Chiny od lat stosują różnorodne zachęty finansowe i regulacyjne, które promują sprzedaż pojazdów elektrycznych, takie jak ulgi podatkowe, dotacje oraz preferencyjne zasady rejestracji.
- Rozbudowana infrastruktura ładowania – Liczba stacji ładowania w Chinach rośnie dynamicznie, co sprawia, że użytkowanie samochodów elektrycznych staje się coraz wygodniejsze.
- Rosnąca konkurencja między producentami – Lokalni producenci, tacy jak BYD, NIO i XPeng, prześcigają się w innowacjach i cenach, co skutkuje coraz większą dostępnością EV dla przeciętnego konsumenta.
- Zmiany w preferencjach konsumentów – Chińscy kierowcy coraz chętniej wybierają pojazdy elektryczne, doceniając ich niższe koszty eksploatacji oraz zaawansowane technologie.
Jakie modele aut były najpopularniejsze w roku 2024?
Poniższe zestawienie prezentuje najpopularniejsze modele z napędem elektrycznym. Ujęte razem są zarówno hybrydy plug-in (PHEV) jak też auta w pełni elektryczne (BEV).
W tak ujetym zestawieniu niekwestionowanym liderem jest firma BYD z flagowym modelem Song jako numerem 1 i model Qin Plus na trzecim miejscu. Na drugim miejscu uplasowała się Tesla z modelem Y.
Gdyby jednak z zestawienia wyłączyć hybrydy plug-in i zostawić auta wyłącznie z napędem elektrycznym (BEV), to model Y od Tesli zostaje numerem 1 zestawienia, z za nim podążają modele Seagull i Yuan Plus od BYD-a.

Który producent na podium?
W 2024 roku podium pozostało bez zmian. Lider BYD kontynuował wzrosty, osiągając wzrost o 37% w porównaniu z 2023 r. Volkswagen i Toyota nr 3 (spadek o 7%) utrzymały się, podczas gdy Geely (+24%) awansowało z 5. miejsca w 2023 r. na 4. w 2024. Przy odwrotnej dynamice Honda nr 5 (spadek o 27% r/r) straciła pozycję w 2024 r. i może stracić więcej w 2025 r., ponieważ Wuling nr 7, Chery nr 8, a nawet Tesla nr 9 mogą ją przewyższyć w 2025 r. Problemy ma również BMW. W 2024 r. uplasowało się na 10. pozycji (w porównaniu z 7. w 2023 r.) po 13% spadku sprzedaży.

Wyzwania i prognozy na 2025 rok
Pomimo imponujących wyników, chiński rynek EV stoi również przed wyzwaniami. Przede wszystkim wojna cenowa między producentami powoduje presję na marże, a niektóre firmy mogą mieć trudności z utrzymaniem rentowności. Ponadto, globalne napięcia handlowe mogą wpłynąć na eksport chińskich pojazdów elektrycznych na rynki zagraniczne.
Mimo tych wyzwań prognozy na 2025 rok pozostają optymistyczne. Oczekuje się, że sprzedaż EV w Chinach nadal będzie rosła, a udział pojazdów elektrycznych w rynku może przekroczyć 30%, umacniając pozycję kraju jako światowego lidera elektromobilności.
Chiny zatem nie tylko kształtują przyszłość swojej krajowej branży motoryzacyjnej, ale także wywierają ogromny wpływ na globalny rynek pojazdów elektrycznych. Rok 2024 udowodnił, że elektryfikacja transportu nie jest już przyszłością – to teraźniejszość, a Chiny są jej liderem.

Rynek elektromobilności w Chinach 2024 – co czwarte auto z napędem elektrycznym




