Programy wsparcia elektrycznego transportu ciężkiego
Z ok. 6,2 Mln aut ciężarowych zarejestrowanych w UE, blisko 1,2 Mln posiada polskie rejestracje. Polska dysponuje największą flotą samochodów ciężarowych oraz 6-tą flotą samochodów dostawczych w UE. Aż 21% przewozów w UE realizowane jest przez polskie firmy. Na koniec stycznia 2025 zarejestrowanych było w Polsce 207 elektrycznych samochodów ciężarowych. Zestawiając powyższe dane z legislacją unijną – FIT for 55 widać, że Polska powinna być głównym beneficjentem programów wspierających elektromobilność transportu ciężkiego. Abstrahując od tego czy podoba nam się elektromobilność czy nie, chcąc utrzymać tak wysoki udział w rynku polskich przewoźników, musimy umożliwić elektryfikację ich floty samochodowej.
Spis treści
Programy wsparcia dla elektrycznego transportu ciężkiego
Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 : Budżet 2 mld PLN
Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego; Budżet 2 mld PLN; Liczba naborów 2; Termin 1 naboru 31/03 – 31/08/2025 r.; Budżet 1 naboru 1 mld PLN
Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy; Budżet 2 mld PLN; Liczba naborów 2; Termin 1 naboru 31/03 – 31/12/2025 r. Budżet 1 naboru 1 mld PLN

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
NFOŚiGW szacuje, że program przełoży się na zakup co najmniej 3800 pojazdów kategorii N2 i N3
Dotacja lub dopłata do opłaty wstępnej (w przypadku leasingu)
Przedmiot i wysokość dofinansowania
- Do 30% (duże przedsiębiorstwo)
- Do 50% (średnie przedsiębiorstwo)
- Do 60% (małe przedsiębiorstwo)
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. PLN na 1 pojazd kategorii N2 (oraz nie więcej niż opłata wstępna w przypadku leasingu)
- 750 tys. PLN na 1 pojazd kategorii N3 (oraz nie więcej niż opłata wstępna w przypadku leasingu)
Okres wdrażania: Zawieranie umów do 30/06/2029 r., wydatkowanie środków do 31/12/2029 r.
Okres trwałości: 5 lat
Rodzaj naboru: Nabór w trybie ciągłym
Istotne informacje: Wnioskodawca może złożyć w jednym naborze wiele wniosków (wartość dofinansowania wnioskowanego nie może przekroczyć 15% budżetu naboru)
Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego
NFOŚiGW szacuje, że program pozwoli na wsparcie budowy i/lub rozbudowy co najmniej 550 stacji ładowania. Uśredniając, koszt budowy lub rozbudowy jednej stacji to 3,63 Mln zł.
Budżet: 2 mld PLN. Środki pochodzą z funduszu modernizacyjnego
- co najmniej 80% budżetu przeznaczone będzie dla inwestycji zlokalizowanych wzdłuż bazowej sieci TEN-T
- do 20% budżetu przeznaczone będzie na inwestycje zlokalizowane przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych lub terminalach intermodalnych
Liczba naborów: 2
Termin 1 naboru: 31/03 – 31/08/2025 r.
Budżet 1 naboru: 1 mld PLN
Beneficjenci: Przedsiębiorcy
Forma dofinansowania: Dotacja
Przedmiot i wysokość dofinansowania
Budowa ogólnodostępnej stacji ładowania prądem stałym posiadającej co najmniej:
- 2 punkty ładowania o mocy wyjściowej ≥ 350 kW (inwestycje realizowane wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T)
- 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej ≥ 350 kW (inwestycje na terenie centrów logistycznych DEPOT lub terminali intermodalnych)
Do 100% kosztów kwalifikowanych
Przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania prądem stałym, skutkującej przyrostem jej mocy w taki
sposób, aby utworzone zostały co najmniej:
- 2 punkty ładowania o mocy wyjściowej ≥ 350 kW (inwestycje wzdłuż sieci bazowej TEN-T)
- 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej ≥ 350 kW (inwestycje na terenie centrów logistycznych DEPOT lub terminali intermodalnych)
Do 100% kosztów kwalifikowanych
Rodzaj naboru: Tryb konkursowy, w którym kryteria jakościowe stanowią:
- 70% – Efektywność dofinansowania inwestycji (stosunek wartości dofinansowania do zainstalowanej mocy)
- 20% – Termin realizacji inwestycji
- 10% – Efektywność rzeczowa inwestycji (liczba powstałych stacji ładowania)
Istotne informacje: Wnioskodawca może złożyć w jednym naborze wiele wniosków (wartość dofinansowania wnioskowanego nie może przekroczyć 40% budżetu naboru)
Intensywność dofinansowania
Do 100% w tym:
- Koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z budową/rozbudową stacji ładowania lub koszt ich wytworzenia przez beneficjenta, z wyłączeniem kosztów budowy i modernizacji instalacji OZE
- Część kapitałowa rat leasingowych
- Koszty montażu i robót budowlanych, koszty instalacji przyłączeniowej
Jakie inwestycje?
Inwestycje wzdłuż bazowej sieci TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu
- Utworzenie co najmniej 2 ogólnodostępnych stacji ładowania, z których każda posiadać będzie co najmniej 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW
Inwestycje na obszarze DEPOT, baz eksploatacyjnych lub terminali intermodalnych lub w odległości do 3 km od tych obiektów
- Utworzenie co najmniej 1 ogólnodostępnej stacji ładowania, posiadającej co najmniej 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW

Budowa iub rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
Budżet 2 mld PLN. Środki z funduszu modernizacyjnego.
- co najmniej 80% budżetu przeznaczone będzie dla inwestycji zlokalizowanych wzdłuż bazowej sieci TEN-T
- do 20% budżetu przeznaczone będzie na inwestycje zlokalizowane przy centrach logistycznych, bazach
- eksploatacyjnych lub terminalach intermodalnych oraz MOP na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T
Liczba naborów: 2
Termin 1 naboru: 31/03 – 31/12/2025 r.
Budżet 1 naboru: 1 mld PLN
Beneficjenci: Operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD)
Forma dofinansowania: Dotacja
Przedmiot i wysokość dofinansowania:
Budowa/rozbudowa zasilania stacji ładowania o gwarantowanej przepustowości prądowej:
- Minimum 3600 kW dla lokalizacji na MOP znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T (+3 km)
- Minimum 1500 kW dla lokalizacji na MOP na rozszerzonej sieci bazowej lub sieci kompleksowej TEN-T (+3 km)
- Minimum 350 kW dla centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminala intermodalnego (+3 km)
Do 100% kosztów kwalifikowanych
Istotne informacje: Wnioskodawca może złożyć w jednym naborze wiele wniosków (wartość dofinansowania wnioskowanego nie może przekroczyć 40% budżetu naboru)
NFOŚiGW szacuje, że program pozwoli na wsparcie budowy i/lub rozbudowy co najmniej 50 miejsc dostaw energii i umożliwi rozbudowę mocy o 100MW.





Remont lub przebudowa budynku a obowiązek budowy stacji ładowania
