2024-12-07
Elektromobilność

Mój Elektryk 2.0 – jaka dopłata, warunki

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych w ramach programu Mój Elektryk 2.0 dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych. Budżet proponowanego programu wynosi do 373,75 mln euro, czyli ponad 1,6 mld złotych, który będzie finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). 

Zgodnie z zapisami zrewidowanego KPO, w ramach inwestycji E1.1-4 możliwe jest oferowanie bezzwrotnego wsparcia do 40 tys. zł na pojazd kategorii M1 (samochód osobowy). Kwota ta przewiduje trwałe zezłomowanie starego pojazdu spalinowego oraz bonus w przypadku niskich dochodów.

Spis treści

Wysokość dopłat Mój Elektryk 2.0

Osoba prywatna

Zgodnie z projektem, nowe dofinansowanie wynosić będzie:

Nowy program Mój Elektryk 2.0 przewiduje dla osób fizycznych:

  • do 18 750 zł dotacji
  • 10 000 zł dodatkowego wsparcia przy zezłomowaniu pojazdu (nie wcześniej niż 01.01.2020 r.)
  • 11 250 zł dodatkowego wsparcia, jeżeli dochód nie przekracza 120 000 zł

Łącznie aż 40 tys. zł.

Osoba prywatna ale leasing lub wynajem długoterminowy

W przypadku leasingu lub wynajmu przez osobę fizyczną nowy program Mój Elektryk 2.0 przewiduje:

  • do 30 000 zł dotacji
  • 5000 zł dodatkowego wsparcia przy zezłomowaniu pojazdu (nie wcześniej niż 01.01.2020 r.)
  • 5000 zł dodatkowego wsparcia, jeżeli dochód nie przekracza 120 000 zł

Łącznie aż 40 tys. zł

Leasing lub wynajem przy jednoosobowej działalności gospodarczej JDG

W przypadku leasingu lub wynajmu przez firmy (JDG) nowy program Mój Elektryk 2.0 przewiduje:

  • do 30 000 zł dotacji
  • 10 000 zł dodatkowego wsparcia przy zezłomowaniu pojazdu (nie wcześniej niż 01.01.2020 r.)

Łącznie do 40 tys. zł.

Mój Elektryk 2.0 dopłata

Ile wynosi maksymalna cena auta, które może być objęte dopłatą Mój Elektryk 2.0?

Bez zmian pozostaje maksymalna kwota wartości transakcyjnej wynosząca 225 tys. zł. 

Program ma być realizowany w latach 2025-2026, przy czym okres zawierania umów ma nastąpić do 30.06.2026 r., a okres wydatkowania środków do 31.08.2026 r. 

Koszty kwalifikowane, które można rozliczyć

Okres kwalifikowalności kosztów od 01.07.2024 r. do 31.03.2026 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia tj.:

  • koszty zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii[1] M1;
  • koszt opłaty wstępnej[2] ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego,
  • podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

[1] Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym

[2] przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana ze wsparcia.

Wysokość wsparcia w programie Mój Elektryk 2.0 - szczegóły

Lp.

Ostateczny odbiorca wsparcia (OOW)

Maksymalna cena [1]pojazdu

Rodzaj premii[2]

Maksymalna wysokość wsparcia/premii

1.

Osoby fizyczne

225 000 zł

nd

18 750 zł

dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.

10 000 zł

dodatkowo przy dochodzie  ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 120 000 zł rocznie[3]

11 250 zł

 

Łącznie 40 000 zł

2.

Osoby fizyczne – LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY

225 000 zł

nd

Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł

dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.

5 000 zł

dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 120 000 zł rocznie7

5 000 zł

 

Łącznie 40 000 zł

3.

JDG

225 000 zł

nd

30 000 zł

dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.

10 000 zł

 

Łącznie 40 000 zł

4.

 JDG-LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY

225 000 zł

nd

Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł

dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.

10 000 zł

 

Łącznie 40 000 zł

[1] Cena netto pojazdu nie wyższa niż 182 926,83 zł tj. cena z VAT do 225 000,00 zł

[2] Przez premię rozumie się zwiększenie dofinansowania ze względu na spełnienie wymaganego warunku.

[3] W oparciu o zeznanie podatkowe za rok kalendarzowy poprzedzający rok złożenia wniosku.

Mój Elektryk 2.0 dopłata

Warunki dofinansowania

  • dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej;
  • dofinansowanie nie będzie udzielane na pojazd zeroemisyjny, który w dacie zakupu/leasingu/ wynajmu długoterminowego przez Ostatecznego Odbiorcę Wsparcia, ma przebieg kilometrowy wyższy niż 6000 km
  • data zakupu pojazdu zeroemisyjnego przez OOW jest to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu zeroemisyjnego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez OOW), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) nowego pojazdu do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu;
  • zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd zeroemisyjny musi być nowy;
  • zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd zeroemisyjny musi być oznakowany w okresie trwałości;
  • okres trwałości wynosi 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia (zakupu/leasingu/ wynajmu długoterminowego pojazdu), w którym to okresie OOW zobowiązany zostanie do spełnienia warunków określonych w programie oraz w umowie;
  • pojazd zeroemisyjny stanowiący przedmiot dofinansowania będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz właściciela pojazdu, którym jest OOW w ramach niniejszego programu lub firmę, z którą wiąże go umowa leasingu/ wynajmu długoterminowego, przez co najmniej 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia;
  • rejestracja pojazdu zeroemisyjnego musi być dokonana na rzecz właściciela pojazdu, który jest OOW w ramach niniejszego programu (w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego, pojazd może być zarejestrowany na OOW lub firmę, z którą wiąże go umowa leasingu/ wynajmu długoterminowego);
  • pojazd zeroemisyjny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, w tym polisą OC oraz AC (autocasco), co najmniej w okresie trwałości;
  • w przypadku naruszenia zobowiązań, dofinansowanie wraz z należnymi odsetkami, podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o objęcie wsparciem;
  • wypłata dotacji może być uzależniona od ustanowienia zabezpieczenia zwrotu środków;
  • dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed dniem złożenia wniosku;
  • dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu lub po uiszczeniu opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego i po podpisaniu protokołu przekazania pojazdu;
  • ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd zeroemisyjny. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na to samo przedsięwzięcie, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu). W przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy;
  • dofinansowanie przeznaczone na dopłatę do opłaty wstępnej wskazanej w umowie leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu zeroemisyjnego może być udzielone w przypadku, gdy na przedmiot leasingu/ wynajmu długoterminowego nie udzielono wcześniej dofinansowania w ramach przedmiotowego programu;
  • w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

 

Beneficjenci i rodzaje przedsięwzięć

Beneficjentami programu dopłat do aut elektrycznych Mój Elektryk 2.0 mogą zostać:

  • Osoby fizyczne;
  • Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG).

Rodzaje przedsięwzięć objęte dopłatami programu Mój Elektryk 2.0

Przedsięwzięcie polegające na zakupie/leasingu/wynajmie długoterminowym nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

Przez nowy pojazd zeroemisyjny należy rozumieć pojazd kategorii M1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany z uwzględnieniem warunku wskazanego w ust. 7.3 pkt. 2.

W przypadku dopłaty do opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/ wynajmu długoterminowego, pojazd jest kwalifikowany do dofinansowania jeżeli firma nabyła nowy pojazd zeroemisyjny i oddała go w leasing/wynajem długoterminowy OOW. 

Komentarz autora

  • To jest projekt dofinansowania, może ulec jeszcze zmianie
  • Bazowe dofinansowanie tej samej wysokości co programie Mój Elektryk 1.0 tj. do kwoty 18750zł
  • Dodatkowe wsparcie dla osób o niskim dochodzie oraz za zezłomowanie auta spalinowego. Swoją drogą zastanawia mnie ile osób w praktyce zezłomuje swojego tzw. „sadzomiota” aby uzyskać 10 tys. zł dofinansowania
  • Brak dodatkowego dofinansowania dla tzw. dużej rodziny (w edycji 1.0 było 27 000zł)
  • Widoczna różnica w wartości dofinansowania dla osób fizycznych i dla firm / JDG bo aż 30 000 zł
  • Max. cena auta, jakie może zostać objęte dofinansowaniem nie uległa zmianie względem ostatniego programu. Globalnie obserwujemy spadek cen baterii, więc wydaje się, że autorzy projektu też są tego świadomi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *