Najwięksi producenci baterii do pojazdów elektrycznych
Najwięksi producenci baterii do pojazdów elektrycznych
Azja, Azja, Azja – tak można śmiało podsumować produkcję baterii do pojazdów elektrycznych.
Zgodnie z danymi z serwisu Clean Technica i EV Volumes, w roku 2023, zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe do elektrycznych aut osobowych wzrosło o 40% względem roku 2022. Wyrażając to w GWh (giga-wato-godzinach czyli jednostce określającej pojemność baterii), całkowita pojemność wyprodukowanych baterii w 2023 wyniosła 712GWh względem 507 GWh w 2022.
Wg Clean Technica oraz EV Volumes, poniżej zestawienie największych producentów baterii na świecie.
Produkcja baterii w 2023 osiągając wzrost +40% rdr miała lepszy wynik, niż produkcja elektrycznych aut osobowych (+35%). Na rynek wprowadzono wiele nowych modeli samochodów o większej pojemności baterii, stąd produkcja bateryjna wyprzedziła przyrost samych aut.
Jaka jest różnica między mocą a pojemnością – dowiesz się tutaj
TOP 3 największych producentów baterii do pojazdów elektrycznych
Firma CATL umocniła prowadzenie zwiększając swój udział z 32% do 34% rosnąc szybciej niż cały rynek. Pomogła tutaj m.in. produkcja baterii do Tesli Y produkowanej w Chinach, modelu MG4/Mulan od koncernu SAIC. Bardzo długa lista stałych klientów też jest nie bez znaczenia. Niedawno wdrożone baterie Qilin oraz planowane wdrożenie baterii Shenxing najprawdopodobniej pozwoli utrzymać CATL pozycję lidera w 2024.
Na drugim miejscu za rok 2023 plasuje się firma BYD rosnąc +59% rdr, powiększając swój udział w rynku z 14% do 16%. Głównymi czynnikami rozwojowymi w 2023 była produkcja pod Teslę Y produkowaną w Niemczech, Toyotę bZ3 czy modele Changan UNI-V, Venucia V-Online, oraz kilka modeli Haval i FAW. W 2024 produkcja pod koncerny KIA i KG Mobility prawdopodobnie pomoże w dalszym wzroście.
Na trzecim miejscu znajduje się koncern LG, który utracił drugą pozycję na rzecz BYD tracąc udział w 17% w 2022 do 15% w 2023. Przyczyn spadku jest kilka: brak nowych zleceń od koncernu GM, wygaszanie popularnego Renault ZOE oraz fakt, że Mercedes i Ford zaczynają korzystać z konkurencji.
Podsumowując, TOP 3 producentów stanowi 66% rynku, co podkreśla rolę skali w tym biznesie – która pozwala na konkurencyjne ceny i moce produkcyjne pozwalające na obsługę nowych klientów/linii produkcyjnych.
Udział w rynku producentów baterii do aut elektrycznych, 2022
Udział w rynku producentów baterii do aut elektrycznych, 2023
Sytuacja poza podium
Czwarty na rynku, Panasonic, swego czasu lider obecnie w odwrocie, dalej tracąc udział w rynku z 9% do 8% w 2023. Główny klient Tesla dywersyfikuje zakupy baterii kupując od różnych dostawców, a na horyzoncie brak nowych klientów.
Samsung SDI rozwija się wraz z rynkiem dzięki kontraktom z Jeep oraz Rivian. Ciekawostką i czarnym koniem 2023 jest chiński Farasis Energy rosnący +123% rdr – to efekt współpracy z GAC, Mercedesem oraz tureckim start-upem Togg.
Numer 9 Envision AESC (+77%) i numer 10 Sunwoda (+55%) również rosną szybciej niż rynek. Dla AESC podstawą działalności jest współpraca z Nissanem oraz Mercedesem na terenie USA. Sunwoda natomiast korzysta na współpracy ze start-upem Leap Motor.
W kolejnych latach należy spodziewać się jeszcze szybszych wzrostów przekraczających +50% ze względu na przyspieszającą produkcję aut elektrycznych.