2024-05-15
Elektromobilność

Najwięksi producenci baterii do pojazdów elektrycznych

Najwięksi producenci baterii do pojazdów elektrycznych

Azja, Azja, Azja – tak można śmiało podsumować produkcję baterii do pojazdów elektrycznych.

Zgodnie z danymi z serwisu Clean Technica i EV Volumes, w roku 2023, zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe do elektrycznych aut osobowych wzrosło o 40% względem roku 2022. Wyrażając to w GWh (giga-wato-godzinach czyli jednostce określającej pojemność baterii), całkowita pojemność wyprodukowanych baterii w 2023 wyniosła 712GWh względem 507 GWh w 2022.

Wg Clean Technica oraz EV Volumes, poniżej zestawienie największych producentów baterii na świecie.

najwięksi producenci baterii do aut elektrycznych 2023 gwh
Najwięksi producenci baterii do aut elektrycznych w 2023, dane w GWh

Produkcja baterii w 2023 osiągając wzrost +40% rdr miała lepszy wynik, niż produkcja elektrycznych aut osobowych (+35%). Na rynek wprowadzono wiele nowych modeli samochodów o większej pojemności baterii, stąd produkcja bateryjna wyprzedziła przyrost samych aut.

Jaka jest różnica między mocą a pojemnością – dowiesz się tutaj

TOP 3 największych producentów baterii do pojazdów elektrycznych

Firma CATL umocniła prowadzenie zwiększając swój udział z 32% do 34% rosnąc szybciej niż cały rynek. Pomogła tutaj m.in. produkcja baterii do Tesli Y produkowanej w Chinach, modelu MG4/Mulan od koncernu SAIC. Bardzo długa lista stałych klientów też jest nie bez znaczenia. Niedawno wdrożone baterie Qilin oraz planowane wdrożenie baterii Shenxing najprawdopodobniej pozwoli utrzymać CATL pozycję lidera w 2024.

Na drugim miejscu za rok 2023 plasuje się firma BYD rosnąc +59% rdr, powiększając swój udział w rynku z 14% do 16%. Głównymi czynnikami rozwojowymi w 2023 była produkcja pod Teslę Y produkowaną w Niemczech, Toyotę bZ3 czy modele Changan UNI-V, Venucia V-Online, oraz kilka modeli Haval i FAW.  W 2024 produkcja pod koncerny KIA i KG Mobility prawdopodobnie pomoże w dalszym wzroście.

Na trzecim miejscu znajduje się koncern LG, który utracił drugą pozycję na rzecz BYD tracąc udział w 17% w 2022 do 15% w 2023. Przyczyn spadku jest kilka: brak nowych zleceń od koncernu GM, wygaszanie popularnego Renault ZOE oraz fakt, że Mercedes i Ford zaczynają korzystać z konkurencji.

Podsumowując, TOP 3 producentów stanowi 66% rynku, co podkreśla rolę skali w tym biznesie – która pozwala na konkurencyjne ceny i moce produkcyjne pozwalające na obsługę nowych klientów/linii produkcyjnych.

Udział w rynku producentów baterii do aut elektrycznych, 2022

Udziały w rynku producentów baterii do aut elektrycznych w 2022
Udziały w rynku producentów baterii do aut elektrycznych w 2022

Udział w rynku producentów baterii do aut elektrycznych, 2023

Udziały w rynku producentów baterii do aut elektrycznych w 2023
Udziały w rynku producentów baterii do aut elektrycznych w 2023

Sytuacja poza podium

Czwarty na rynku, Panasonic, swego czasu lider obecnie w odwrocie, dalej tracąc udział w rynku z 9% do 8% w 2023. Główny klient Tesla dywersyfikuje zakupy baterii kupując od różnych dostawców, a na horyzoncie brak nowych klientów.

Samsung SDI rozwija się wraz z rynkiem dzięki kontraktom z Jeep oraz Rivian.  Ciekawostką i czarnym koniem 2023 jest chiński Farasis Energy rosnący +123% rdr – to efekt współpracy z GAC, Mercedesem oraz tureckim start-upem Togg.

Numer 9 Envision AESC (+77%) i numer  10 Sunwoda (+55%) również rosną szybciej niż rynek. Dla AESC podstawą działalności jest współpraca z Nissanem oraz Mercedesem na terenie USA. Sunwoda natomiast korzysta na współpracy ze start-upem Leap Motor.

W kolejnych latach należy spodziewać się jeszcze szybszych wzrostów przekraczających +50% ze względu na przyspieszającą produkcję aut elektrycznych.

TOP 10 producentów baterii do aut elektrycznych, Clean technica
TOP 10 producentów baterii do aut elektrycznych, Visual Capitalists
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *