Miliard złotych na elektryczne ciężarówki. Nawet 750 tys.zł dopłaty do aut N2 i N3
Miliard złotych na elektryczne ciężarówki. Nawet 750 tys.zł dopłaty. NFOŚiGW opublikował projekt wsparcia finansowego zeroemisyjnych aut ciężarowych
AKTUALIZACJA 24.07.2024
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do ponownych konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”.
Po pierwszych konsultacjach obniżono m.in. średnioroczny przebieg dofinansowanego pojazdu z 50 tys. km do 25 tys. km dla pojazdów kategorii N2 (masa całkowita od 3,5t do 12t) oraz pojazdów N3 (masa całkowita powyżej 12t) przeznaczonych wyłącznie do realizacji zadań publicznych. Doprecyzowano również w projekcie programu definicję nowego pojazdu zeroemisyjnego (fabrycznie nowy, nie był przed zakupem zarejestrowany oraz wielkość przebiegu nie może przekroczyć 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu).
Co więcej, w obecnym projekcie programu wydłużono termin wdrażania programu. Pierwotnie projekt miał trwać do 2028r, obecnie termin ten to 2030r.
Ponadto doprecyzowano liczbę udzielanych dofinansowań – liczba przyznanych dotacji nie przekroczy liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii pojazdów.
Wprowadzenie
W piątek 26.01.2024 NFOŚiGW ogłosił projekt wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3.
Co to są pojazdy kategorii N2? Są to pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 tony, ale nieprzekraczającą 12 ton.
Co to są pojazdy kategorii N3? Są to pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 ton.
Dostępny budżet i okres wydatkowania środków na elektryczne auta ciężarowe
Budżet programu wynosi 1 Mld zł i jest on przewidziany na lata 2024 – 2029. Okres zawierania umów będzie trwać do 31.12.2028r a okres wydatkowania środków zakończy się do 30.06.2028r.
Koszty kwalifikowalne dofinansowywania do aut ciężarowych
- okres kwalifikowalności kosztów danej inwestycji rozpoczyna się nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie i trwa do 31.12.2028 r.;
- kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są:
- koszty związane z zakupem nowego (Przez nowy pojazd zeroemisyjny należy rozumieć pojazd kategorii N2 lub N3 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany) pojazdu zeroemisyjnego kategorii (Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym ) N2 lub N3, rozumiane jako wartość przedmiotu zakupu ujęta na fakturze VAT potwierdzającej zakup pojazdu zeroemisyjnego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez Beneficjenta);
- koszty związane z leasingiem (Przy czym kwalifikowany jest kapitał w ramach umowy leasingu.) nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii N2 lub N3, rozumiane jako cena nabycia pojazdu przez firmę leasingową, wyszczególniona na fakturze zakupu.
- podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.
Formy i warunki udzielania dofinansowania zeroemisyjnych aut ciężarowych
Formy dofinansowania
- dotacja do zakupu pojazdu lub
- w przypadku leasingu – dopłata do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału (ceny pojazdu) do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem umowy leasingu i jest wyszczególniana na fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana z dotacji. Przez leasingobiorcę należy rozumieć podmiot spełniający wymagania dla beneficjenta określone w ust. 7.4, którym została zawarta umowa leasingu
Intensywność dofinansowania
Nabycie w formie zakupu:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
Nabycie w formie leasingu:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.
Zgodnie z definicją mikroprzedsiębiorstwa, małego i średniego przedsiębiorstwa zawartą w załączniku I do rozporządzenia Komisji Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z dnia 26.6.2014, str. 1, z późn. zm.)
Inwestycją referencyjną jest zakup analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia itp.), innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego już obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne.
Warunki dofinansowania
- dofinansowanie nie będzie udzielone na inwestycje rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Przez rozpoczęcie inwestycji należy rozumieć zaciągnięcie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zakupu/leasingu pojazdu zeroemisyjnego lub jakiegokolwiek zobowiązania, które czynić będzie realizację inwestycji nieodwracalną;
- dofinansowanie nie będzie udzielone na inwestycje zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Przez datę zakończenia inwestycji rozumie się:
- – w przypadku zakupu – datę wystawienia faktury VAT, potwierdzającej zakup pojazdu zeroemisyjnego oraz stanowiąca podstawę do rejestracji pojazdu (przez beneficjenta),
- – w przypadku leasingu – datę przekazania beneficjentowi (leasingobiorcy) nowego pojazdu do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu;
- jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie, wniosek może dotyczyć kilku inwestycji, przy czym zakup lub leasing każdego pojazdu traktowany jest jako osobna inwestycja;
- wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (t.j.: Dz. Urz. UE L 187, z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla danego naboru, wskazanego w ogłoszeniu o naborze;
- dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty inwestycji, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej;
- zakupiony/leasingowany pojazd zeroemisyjny musi być nowy2;
- zakupiony/leasingowany pojazd zeroemisyjny musi być oznakowany w okresie trwałości;
- okres trwałości wynosi 5 lat liczony od daty zakończenia realizacji inwestycji (zakupu/leasingu pojazdu).
- pojazd zeroemisyjny, stanowiący przedmiot dofinansowania, będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
- rejestracja pojazdu zeroemisyjnego musi być dokonana na rzecz właściciela pojazdu, który jest beneficjentem dofinansowania w ramach niniejszego programu (w przypadku leasingu pojazd może być zarejestrowany na leasingobiorcę lub firmę leasingową, z którą wiąże go umowa leasingu);
- pojazd zeroemisyjny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, w tym polisą OC oraz AC (autocasco), co najmniej w okresie trwałości;
- w przypadku naruszenia zobowiązań, o których mowa w punktach od pkt. 6 do 8, dofinansowanie wraz z należnymi odsetkami, podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie dotacji; umowa może określać w szczególności proporcjonalność zwrotu oraz przypadki odstąpienia od zwrotu środków;
- wypłata dotacji będzie uzależniona od ustanowienia zabezpieczenia zwrotu środków;
- dofinansowanie przeznaczone na dopłatę do opłaty wstępnej wskazanej w umowie leasingu pojazdu zeroemisyjnego może być udzielone w przypadku, gdy na przedmiot leasingu nie udzielono wcześniej dofinansowania w ramach przedmiotowego programu;
- dofinansowanie musi być zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia (projekt). w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje służące redukcji emisji zanieczyszczeń, inwestycje w ekologiczne pojazdy, inwestycje wspierające efektywność energetyczną, inwestycje dotyczące naprawy szkód wyrządzonych środowisku, ochrony przyrody oraz łagodzenia zmian klimatu, inwestycje w efektywne gospodarowanie zasobami, inwestycje w infrastrukturę energetyczną oraz na badania i usługi doradcze
Beneficjenci
Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców;
Do katalogu Beneficjentów nie zalicza się banków i innych instytucji finansowych, których współwłasność pojazdu zeroemisyjnego wynika z wpisu do dowodu rejestracyjnego dokonanego wyłącznie tytułem zabezpieczenia kredytu/pożyczki udzielonej przez ten bank/instytucję finansową na współfinansowanie zakupu przedmiotowego pojazdu zeroemisyjnego.
Rodzaje inwestycji
Inwestycja polegające na zakupie/leasingu nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii N2 lub N3 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji .
Szczegółowe kryteria wyboru inwestycji
KRYTERIA DOSTĘPU
Lp. | NAZWA KRYTERIUM | Tak | Nie |
1. | Wniosek jest złożony w terminie określonym w regulaminie naboru. |
|
|
2. | Wniosek jest złożony na obowiązującym formularzu i w wymaganej formie. |
|
|
3. | Wniosek jest kompletny i prawidłowo podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji, wypełniono wszystkie wymagane pola formularza wniosku oraz dołączono wszystkie wymagane załączniki. |
|
|
4. | Wnioskodawca mieści się w katalogu Beneficjentów, określonym w programie priorytetowym. |
|
|
5. | Wnioskodawca oświadczył, że w ciągu ostatnich 3 lat przed dniem złożenia wniosku NFOŚiGW nie wypowiedział Wnioskodawcy umowy o dofinansowanie – za wyjątkiem rozwiązania za porozumieniem stron – z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. |
|
|
6. | Wnioskodawca oświadczył, że wywiązuje się z zobowiązań publicznoprawnych na rzecz NFOŚiGW, właściwych organów, czy też podmiotów (nie dotyczy osób fizycznych). |
|
|
7. | Wnioskodawca oświadczył, że wywiązuje się z zobowiązań cywilnoprawnych na rzecz NFOŚiGW. |
|
|
8. | Cel i rodzaj inwestycji jest zgodny z programem priorytetowym. |
|
|
9. | Okres realizacji inwestycji i wypłaty dofinansowania są zgodne z programem priorytetowym. |
|
|
10. | Forma, intensywność i maksymalny poziom wnioskowanego dofinansowania jest zgodna z programem priorytetowym. |
|
|
11. | Realizacja inwestycji nie została rozpoczęta przed dniem złożenia wniosku. |
|
|
12. | Projekt nie ogranicza równego dostępu do zasobów (towarów, usług, infrastruktury) ze względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. |
|
|
13. | Wnioskodawca nie jest wykluczony z możliwości otrzymania Dotacji na podstawie obowiązujących przepisów prawa lub ze względu na umieszczenie go na listach sankcyjnych |
|
|
KRYTERIA JAKOŚCIOWE DOPUSZCZAJĄCE
Lp. | NAZWA KRYTERIUM | TAK | NIE | |||
I. | ZASADNOŚĆ I WYKONALNOŚĆ INWESTYCJI | |||||
1. | Przy zakupie/leasingu pojazdu kategorii N2 oraz N3: – Oświadczenie Wnioskodawcy, że pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania w okresie trwałości wykona średnioroczny przebieg powyżej 50 000 km. |
|
| |||
2. | Oświadczenie, w którym Wnioskodawca zobowiązuje się: – do niezbywania pojazdu stanowiącego przedmiot dofinansowania przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji; – że pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji; – do ubezpieczenia pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży co najmniej w okresie trwałości; |
|
| |||
3. | Oświadczenie Wnioskodawcy, że koszty dofinansowywane w ramach inwestycji, nie zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej. |
|
| |||
Zasady oceny: Ocena przeprowadzana jest na podstawie zweryfikowanych przez NFOŚiGW danych przedstawionych we wniosku oraz w załącznikach do wniosku. Negatywna ocena któregokolwiek z kryteriów powoduje odrzucenie wniosku | ||||||
4. | Oświadczenie Wnioskodawcy, że inwestycja objęte dofinansowaniem, będzie zgodna z zasadą DNSH (Do No Significant Harm) „Nie wyrządzaj znaczących szkód” (DNSH Technical Guidance, 2021/C 58/01) |
|
| |||
Zasady oceny: Ocena przeprowadzana jest na podstawie zweryfikowanych przez NFOŚiGW danych przedstawionych we wniosku oraz w załącznikach do wniosku. Negatywna ocena któregokolwiek z kryteriów powoduje odrzucenie wniosku |
Lp. | NAZWA KRYTERIUM | TAK | NIE |
II. | OCENA FINANSOWA | ||
1. | Analiza bieżącej sytuacji finansowej Wnioskodawcy |
|
|
Zasady oceny: Ocena przeprowadzana jest na podstawie zweryfikowanych przez NFOŚiGW danych finansowych przedstawionych we wniosku (wraz z załącznikami) – zgodnie z „Metodyką oceny finansowej wniosku o dofinansowanie” Kryterium jest oceniane pozytywnie o ile z oceny wynika, iż Wnioskodawca nie znajduje się w złej sytuacji finansowej. Negatywna ocena kryterium nie powoduje odrzucenia wniosku o ile ocena kryterium nr 2 jest pozytywna
| |||
2. | Analiza prognozowanej sytuacji finansowej Wnioskodawcy – w tym analiza wykonalności i trwałości finansowej |
|
|
Zasady oceny: W przypadku ubiegania się o dofinansowanie ocena przeprowadzana jest na podstawie zweryfikowanych przez NFOŚiGW danych finansowych przedstawionych we wniosku (wraz z załącznikami) i zgodnie z „Metodyką oceny finansowej wniosku o dofinansowanie”. Kryterium jest oceniane pozytywnie, o ile z oceny prognozowanej sytuacji finansowej Wnioskodawcy wynika, iż nie znajduje się on w złej sytuacji finansowej i jest w stanie zapewnić wykonalność i trwałość finansową oraz zbilansowanie źródeł finansowania projektu. Negatywna ocena kryterium powoduje odrzucenie wniosku niezależnie od wyników oceny kryterium nr 1 Przez ocenę finansową należy rozumieć zdolność wnioskodawcy do spłaty zobowiązań wynikających z umowy leasingu oraz ewentualnego zwrotu środków z dotacji, w tym jego sytuacji finansowej oraz wiarygodności płatniczej, dokonywaną z zachowaniem należytej staranności oraz zgodnie ze standardami rynkowymi. |
Lp. | NAZWA KRYTERIUM | TAK | NIE | |
III. | OCENA DOPUSZCZALNOŚCI POMOCY PUBLICZNEJ – o ile dotyczy | |||
1. | Dopuszczalność pomocy publicznej zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
|
|
| |
Zasady oceny: Ocena wnioskowanej pomocy publicznej pod kątem jej zgodności z warunkami dopuszczalności określonymi w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia …………….…………… r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje służące redukcji emisji zanieczyszczeń, inwestycje w ekologiczne pojazdy, inwestycje wspierające efektywność energetyczną, inwestycje dotyczące naprawy szkód wyrządzonych środowisku, ochrony przyrody oraz łagodzenia zmian klimatu, inwestycje w efektywne gospodarowanie zasobami, inwestycje w infrastrukturę energetyczną oraz na badania i usługi doradcze (Dz. U. …….) Negatywna ocena kryterium powoduje odrzucenie wniosku. |
Postanowienia dodatkowe
- beneficjent, realizujący inwestycję współfinansowaną ze środków Funduszu Modernizacyjnego, ma obowiązek prowadzenia działań informacyjno – promocyjnych, dotyczących przedmiotowej inwestycji;
- NFOŚiGW może dokonać kontroli inwestycji u wnioskodawcy/beneficjenta – samodzielnie lub poprzez podmioty zewnętrzne – w okresie od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie do końca okresu jej trwałości;
- szczegółowy sposób naboru wniosków o dofinansowanie określa regulamin naboru lub ogłoszenie o naborze;
- w sprawach nieuregulowanych, do wniosków, o których mowa w pkt. 1 powyżej, stosuje się obowiązujące w NFOŚiGW wewnętrzne regulacje;
- do niniejszego programu priorytetowego mają zastosowanie „Zasady udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” oraz „Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”;
- NFOŚiGW przeprowadzi okresowe oceny efektów i uwarunkowań programu. Wyniki oceny mogą być podstawą do zmiany zapisów programu.

Obowiązkowe stacje ładowania w budynkach niemieszkalnych
Od 1 stycznia 2025 duzi przedsiębiorcy mają obowiązek zainstalowania co najmniej 1 punktu ładowania w przypadku posiadania więcej jak 20

Remont lub przebudowa budynku a obowiązek budowy stacji ładowania
Na koniec stycznia 2025 r. w Polsce zarejestrowanych było 146 133 pojazdów osobowych z napędem elektrycznym, z których 82 508

Jaka różnicówka do stacji ładowania?
Na koniec stycznia 2025 r. w Polsce zarejestrowanych było 146 133 pojazdów osobowych z napędem elektrycznym, z których 82 508

Rynek elektromobilności w Chinach 2024 – co czwarte auto z napędem elektrycznym
Rok 2024 okazał się kolejnym udanym okresem dla producentów aut z napędem elektrycznym działających na chińskim rynku. Według raportu opublikowanego

Mój Elektryk 2.0 – jaka dopłata, warunki
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych w ramach programu Mój Elektryk 2.0 dopłat do zakupu,

Więcej stref czystego transportu w Polsce
Trwają obecnie konsultacje projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (nr UD52 w
Pingback: 2 miliardy dofinansowania do stacji ładowania do ciężarówek - Kanał elektryczny